انواع ویتامین چیست و در کدام مواد غذایی یافت میشود؟

میزان نیاز روزانه ویتامین ث 90 میلیگرم است. اسید فولیک مورد نیاز در تغذیه دوران شیردهی را میتوان با رژیم غذایی سالم و مصرف مکملها تامین کرد. غلظت توصیه شده اسید فولیک در شیر مادر را میتوان به راحتی با رژیم غذایی سالم یا مصرف مکمل تأمین نمود. میوه موز سرشار از اسید فولیک بوده و از این رو از نقایص لوله عصبی در جنین پیشگیری کرده و به دلیل داشتن ویتامین سی بالا برای زنان باردار مناسب است.

با مراجعه به این جدول میتوانید میزان عناصر ضروری روزانه خود را در دوران شیردهی تخمین بزنید و متوجه شوید که تا چه حد از نیاز روزانه بدنتان به ریزمغذیها برآورده میشود. ما در جدول زیر، اطلاعات تغذیهای مورد نیاز برای زنان سالم، باردار و شیرده را برای شما تهیه کردهایم. برای برآوردن نیاز مادر به کلسیم، آکادمی اطفال آمریکا به مادران شیرده توصیه میکند روزانه پنج وعده از غذاهای غنی از کلسیم از هر نوع، مانند ماست یا پنیر کم چرب و سایر غذاهای غیر لبنی حاوی کلسیم، مانند: ماهی با استخوانهایش (به عنوان مثال، ساردین کنسرو شده)، سالمون، کلم بروکلی، دانههای کنجد یا کلم را مصرف کنند که ممکن است ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم توصیه شده روزانه را برای زنان شیرده فراهم کند.

با وجود اینکه تاثیر این میوه بر کاهش قندخون و انسولین در بیماران دیابتی اثبات شده است، اما مصرف همزمان این میوه با داروهای دیابت باعث افت قند خون یا هیپوگلیسمی می شود. استفاده بیش ازحد از این ویتامین مخصوصاً اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد منجر به مسمومیت میگردد. با این حال، مانند هر محصول طبیعی یا مصنوعی دیگری، این روغن میتواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود. برای رسیدن به این هدف، مادر باید به صورت روزانه حداقل ۲۵۰ میکروگرم ید مصرف کند. از آنجایی که نیاز نوزاد به ید تقریباً ۹۰ میکروگرم در روز است و حجم شیر مصرفی بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی لیتر در روز است، حداقل غلظت ید در شیر مادر باید ۱۰۰ میکروگرم در لیتر باشد.

کازئین یک جزء تغذیهای مهم شیر است که برای جذب کلسیم و فسفات در روده نوزاد مورد نیاز بوده و عملکردهای تعدیل کننده ایمنی دارد. توصیههای تغذیهای برای زنان شیرده تا حدودی تجربی و بر اساس حجم و ترکیب شیر تولید شده است. البته سن، وزن اولیه پس از زایمان، سطح فعالیت و متابولیسم فردی بر مقدار غذایی که هر زن برای دستیابی به وضعیت تغذیهای مطلوب و تأمین شیر کافی نیاز دارد، تأثیر میگذارد. علاوه بر این، کربوهیدراتها منابع بسیار غنی از سلنیوم، روی، آهن و یک منبع انرژی عالی برای زنان در دوران شیردهی هستند که تا حد امکان باید در برنامه تغذیه دوران شیردهی گنجانیده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید