مولتی ویتامین: هر آنچه که باید دربارهی مولتی ویتامینها بدانید! – مجله سلامت دکترتو

نام شیمیایی ویتامین B5، پانتوتنیک اسید است. قطعا همه ایرانیان با محصولی به نام لواشک آشنایی دارند. اما در مواقعی پزشک متخصص برای پیشگیری به افراد زیر مصرف مکمل ها را پیشنهاد خواهد داد. اسید فولیک یکی از ویتامینهای حیاتی برای سلامتی جنین و پیشگیری از نقایص مادرزادی مثل اختلالات لولههای عصبی و نقص ژنتیکی است. مصرف برخی از ویتامینها و مواد معدنی در دزهای بالا مشکلی ایجاد نمیکند اما مقادیر زیاد برخی دیگر ممکن است برای سلامتی بدن ما به شدت مضر باشند. ۵- این میوه منابع خوبی از مواد معدنی نظیر مس (۱۴ درصد)، آهن، پتاسیم، منیزیم و همچنین ویتامین های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و پیریدوکسین است.

افرادی که به دلیل فقر اقتصادی و یا ذائقه محدود برنامه غذایی متعادلی ندارند و قادر نیستند ویتامینهای مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت کنند. آیا نیاز است که مکملهای B کمپلکس مصرف کنیم؟ با مصرف پونه سفید خون بهخوبی در بدن به گردش درمیآید. ویتامین های گروه B شامل هشت ویتامین هستند که بدن قادر به ساختن آنها نیست و بایستی از طریق غذای روزانه جذب بدن شوند. چراکه بخش قابل توجهی از این ویتامینها از طریق مواد غذایی تأمین میشود. یک برنامه غذایی نامناسب که تنها طیف محدودی از مواد غذایی را پوشش میدهد مهمترین علت در ایجاد کمبود ویتامین B است.

اگر به طور خلاصه به وظیفه هر کدام از ویتامینهای گروه B اشاره کنیم ویتامینهای B1، B2، B5 و B6 در تولید انرژی سلولی نقش دارند. اگر در رژیم غذایی خود به طور مرتب از مواد غذایی سرشار از تیامین مانند جو دوسر مصرف کنید، شانستان برای ابتلا به بیماری های مزمن کمتر می شود. با این وجود اگر بیش از 2000 mg (میلی گرم) از آن به طور روزانه مصرف شود، ممکن است مشکلات گوارشی نظیر اسهال و حالت تهوع ایجاد شود.

ویتامینهای گروه B کمپلکس تاثیر مهمی در بهبود عملکرد مغز، تولید بهینه پیام رسانهای عصبی و کاهش التهابات مغزی دارند، بنابراین از ویتامینهای بسیار مهم برای افزایش سلامت ذهن و کاهش اختلالات عصبی به شمار میآیند. ویتامین B6 در کاهش بیماری PMS و بیوتین در تقویت ناخنها مهم هستند. آزمایش ویتامین ها یک بخش مهم از آزمایشاتی است که افراد در طول زندگی نباید از آن غافل شوند. برخی بیماریها باعث میشوند که مقادیر کافی از ویتامینهای گروه B جذب بدن نشود. زنانی که باردار هستند باید مقادیر بیشتری فولیک اسید مصرف کنند تا سلامت جنین در معرض خطر قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید