سئو برای صفحات مقالات

چک‌لیست سئو: ۴۱ راهکار طلایی برای بهبود رتبه سایت در گوگل

از ابزارهایی مانند Screaming Frog برای شناسایی صفحات یتیم استفاده کنید. از کلمات کلیدی اصلی در نام دسته‌بندی‌ها و توضیحات آنها استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند به راحتی موضوعات سایت شما را شناسایی کنند. تگ‌های هدینگ (H1، H2، H3 و …) به سازماندهی محتوا و بهبود خوانایی صفحات کمک می‌کنند. این تگ‌ها به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کنند تا ساختار محتوای صفحه را بهتر درک کنند. برخی کلمات کلیدی ترافیک بیشتری جذب می‌کنند، اما برخی دیگر احتمال تبدیل کاربران به مشتری را افزایش می‌دهند. هنگام انتخاب کلمات کلیدی، به دنبال تعادل مناسبی بین این دو باشید.

مهمترین بخش‌ها شامل بهینه‌سازی محتوا، سرعت سایت، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهینه‌سازی تصاویر و لینک‌سازی داخلی و خارجی است. برای ارزیابی ریسپانسیو بودن وب‌سایت خود، می‌توانید از ابزارهای تخصصی مانند Google Mobile-Friendly Test استفاده کنید. همچنین، رعایت اصول طراحی ساده، استفاده از فونت‌های خوانا و اجتناب از المان‌های اضافی مانند پاپ‌آپ‌های مزاحم، به بهبود تجربه کاربری و در نتیجه بهبود رتبه‌بندی سایت شما کمک شایانی خواهد کرد. بررسی بک‌لینک‌های رقبا یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای پیشرفت در دنیای سئو است. با تحلیل بک‌لینک‌های رقبای اصلی‌تان، می‌توانید ببینید که آن‌ها چگونه به لینک‌های باکیفیت دست پیدا کرده‌اند و از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند.

برای بهینه سازی این تگ‌ها، حتماً از کلمه کلیدی اصلی در تگ H1 و از کلمات کلیدی مرتبط در تگ‌های دیگر استفاده کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که در هر صفحه تنها یک تگ H1 وجود داشته باشد و ترتیب تگ‌ها از H1 تا H6 رعایت شود. با این کار، به گوگل کمک می‌کنید تا محتوای شما را بهتر درک کند و آن را برای کاربران مرتبط نمایش دهد. تگ‌های هدینگ (H1 تا H6) مانند عناوین و زیرعناوین، ساختار محتوای شما را برای موتورهای جستجو و کاربران روشن می‌کنند. استفاده صحیح از این تگ‌ها به بهبود رتبه‌بندی سایت شما کمک شایانی می‌کند. تگ‌های H2 تا H6 به عنوان زیربخش‌ها، جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهند.

اول از همه باید یه راهی برای نظارت بر عملکرد SEO سایتت راه بندازی و صفحاتت رو به موتورهای جستجو معرفی کنی. حالا که می‌دونی چجوری با این چالش‌ها کنار بیای، دیگه هیچ چیزی نمی‌تونه جلوی نوشتن مقالات طولانی و جذاب رو بگیره! فرض کن دنبال یه موضوع تخصصی مثل "راه‌های بهبود تمرکز" هستی و وارد سایتی می‌شی که فقط یه توضیح کوتاه درباره چند تا روش داده. ابزارهای تحلیلی به شما کمک می‌کنند تا عملکرد سئو خارجی خود را پیگیری کنید و استراتژی‌های خود را بهبود بخشید. از طراحی‌های ریسپانسیو استفاده کنید تا سایت شما بر روی دستگاه‌های موبایل به خوبی نمایش داده شود. همچنین از تست موبایل فرندلی گوگل استفاده کنید تا مطمئن شوید سایت شما بر روی دستگاه‌های موبایل به خوبی نمایش داده می‌شود.

مراقب باشید که کلمات کلیدی هدفمند شما چقدر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه‌بندی می‌شوند. علاوه بر این، مطمئن شوید که تگ‌های alt را برای تمام تصاویر استفاده شده در مقاله خود قرار داده‌اید. تگ‌های Alt نه تنها دسترسی موتورهای جستجو را بهبود می‌بخشند، بلکه فرصتی برای بهینه‌سازی بیشتر کلمات کلیدی فراهم می‌کنند. هر تصویر را با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط توصیف کنید تا موتورهای جستجو بتوانند زمینه قرارگیری آن را درک کنند. عنوان و توضیحات متا (Meta Description) اولین چیزی هستند که کاربران در نتایج جستجو مشاهده می‌کنند.

زیاده روی کردن و کم به کاربردن کلمات کلیدی در داخل یک مقاله سئو بیس یا یک نوشته، هردوتاش میتواند به ضرر شما باشد. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی میتواند شما را توسط گوگل جریمه کند و استفاده کم نیز شما را در معرض دید کاربران هدف قرارنمی دهد. اما مهمترین آن ها شامل تطابق کلمه کلیدی با محتوا، استفاده درست از کلمه کلیدی، لینک سازی داخلی و... مقاله سئو شده برای وب سایتی که قصد دارد در نتایج گوگل جایگاه خوبی داشته باشد، به شدت توصیه می شود. تمامی مقالاتی که در نتایج گوگل بازدید بالایی دارد و درآمد سایت را افزایش داده اند، مقاله سئو شده هستند.

طبیعی است که این پروسه کمی زمان بر می باشد؛ چراکه نیاز به تحقیق و جستجوی زیادی دارد. هدف اصلی موتورهای جستجو این است که نتایجی را به کاربران ارائه دهند که با نیت جستجوی آن‌ها همخوانی داشته باشد. بنابراین، لینک‌های خروجی معتبر و مرتبط به موتورهای جستجو این پیام را می‌رسانند که محتوای شما ارزشمند و قابل‌اعتماد است. برای جلوگیری از از دست رفتن ترافیک، می‌توانید لینک‌ها را طوری تنظیم کنید که در پنجره‌ای جدید باز شوند، تا بازدیدکنندگان همزمان به سایت شما بازگردند و از منابع خارجی هم بهره‌مند شوند. داده‌های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می‌کنه تا محتوای سایتت رو بهتر بفهمن و اطلاعات مفیدتری به کاربران توی نتایج جستجو نشون بدن.

بردکرامب ها همان لینک هایی هستند که به کاربران سایت شما نشان میدهند در حال حاضر دقیقا در چه صفحه ای هستند و چه مسیری از دسته بندی ها در پشت سرشان قرار دارد. مثلا اگر در مقاله سئو خارجی هستند، لینک های برد کرامب به آنها نشان میدهند که آنها در حال حاضر در مقاله سئو خارجی، از دسته بندی سئو سایت و در نهایت از وبلاگ قرار گرفته اند. یکی دیگر از نکات مهمی که گوگل برای رتبه بندی شما در نتایج به آن دقت میکند، موضوع نرخ پرش است. نرخ پرش آمار آن دسته از کاربرانی است که بعد از ورود به سایت شما، به هر دلیلی مثل سرعت پایین، محتوای نامناسب و… به ناگهان از آن خارج میشوند. هر چه این نرخ پرش بیشتر باشد مطمئنا قدرت سئو سایت شما هم کاهش پیدا میکند.

منظور از سئوی داخلی، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند. بخش‌های ابتدائی صفحه شما باید حاوی کلمه کلیدی باشد؛ اگر به بخش‌های ابتدائی همین مقاله رجوع کنید می‌بینید که کلمه کلیدی “چک لیست سئو محتوا” در پاراگراف اول استفاده شده است. استفاده از کلمه کلیدی در شروع محتوا منجر می‌شود که موتورهای جستجو هدف شما از نوشتن محتوا را سریع‌تر درک کنند. زمانی هم که کلمه‌ای را در گوگل جستجو کردید، در انتهای صفحه قسمتی با عنوان Searches related to … وجود دارد. در این قسمت، کلمه‌های کلیدی جستجو شده دیگر را هم به شما نشان می‌دهد که باز هم می‌توانید از آن‌ها در متن اصلی مقاله خود استفاده کنید.

موبایل فرندلی بودن سایت به این معنیه که سایتت روی همه صفحه‌نمایش‌ها، به‌خصوص موبایل، به خوبی کار کنه. یکی از مشکلات رایج توی سئو اینه که نسخه‌های مختلفی از سایتت توی ایندکس گوگل باشه، مثلاً یه نسخه با "www" و یه نسخه بدون اون، یا حتی نسخه‌های HTTPS و HTTP. این تکراری بودن باعث می‌شه گوگل محتوای سایتتو به‌عنوان کپی در نظر بگیره و روی رتبه‌بندی سایتت تأثیر منفی بذاره. این سوالات می‌تونن ایده‌های خیلی خوبی برای نوشتن محتوا یا حتی ساختن یه بخش FAQ (سوالات پرتکرار) روی سایتت باشن که هم نیازهای کاربر رو برطرف کنه و هم به سئو کمک کنه. انتشار مقالات در سایت‌های معتبر به بهبود رتبه‌بندی و افزایش اعتبار سایت شما کمک می‌کند.

برای اینکه شما یک مقاله خوب بنویسید، قبل از بهینه‌سازی آن لازم است که به تولید محتوای متنی تسلط داشته باشید. برای مثال در بد ترین حالت، گوگل صفحه ای که بدون هدف پر شده باشد از کلمات کلیدی را برای همیشه از نتایج جستجو خود حذف می کند. محتوای سئو دوستانه نوعی از محتوا می باشد که بر اساس اصول سئو محتوا نوشته شده است. به این نوع مقالات، محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو نیز گفته می شود. سایت‌های اسپم، سایت‌هایی هستند که برای کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو، افزایش بازدید یا لینک‌سازی، از روش‌های غیرقانونی و مخرب استفاده می‌کنند.

ممکن است کاربر پس از مطالعه این بخش متوجه شود که مقاله شما آن چیزی نیست که به آن نیاز داشته و فورا از سایت شما خارج شود. یا اگر شما صاحب وبسایت هستید و میخواهید محتوا را برون سپاری کنید، باز هم هزینه ها برای شما متفاوت است. ممکن است شما کار را به  عهده یک شرکت یا وبسایت تولید محتوا بزارید یا ممکن است با یک فریلنسر کار کنید و یا کارمند استخدام کنید که باز هم هزینه ها متفاوت خواهد بود. در این رابطه میتوانید مقاله ما را در رابطه با هزینه تولید محتوا متنی را مطالعه بفرمایید تا اطلاعات بیشتری را کسب کنید. محصولاتی که چک لیست نام گذاری شده اند، مراحل انجام یک کار را به ترتیب توضیح میدهند.

از این ابزار برای پیگیری لینک‌های سایت خود و سایت‌های رقیب استفاده کنید. با استفاده از این گواهی، ارتباط بین سرور و مرورگر کاربران رمزگذاری می‌شود. فایل‌های جاوا اسکریپت و CSS باید فشرده‌سازی و بهینه‌سازی شوند تا سرعت بارگذاری سایت افزایش یابد. استفاده از ابزارهایی مانند UglifyJS برای جاوا اسکریپت و CSSNano برای CSS توصیه می‌شود. کدهای اضافی و غیرضروری باید حذف شوند تا حجم صفحات کاهش یافته و سرعت بارگذاری سایت افزایش یابد.

اگر می‌خواهید به صورت گسترده لینک‌های شکسته سایتتان را شناسایی کنید استفاده از ابزار Screaming Frog و سایت Broken Link Checker پیشنهاد می‌شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید پلاگین Broken Link Checker نیز می‌تواند کمک کننده باشد. یک شبکه محتوایی مشخص کننده ارتباط بین محتواهای یک سایت و این موضوع برای پروسه لینک سازی داخلی هم اهمیت زیادی دارد. به کمک یک شبکه محتوایی می توان کال تو اکشن های خوبی در موقعیت های مناسب صفحه قرار داد؛ همچنین لینک سازی داخلی هدفمندی برای هر صفحه ایجاد کرد. اگر یک درخت را در نظر بگیریم، H1 را می‌توانیم به تنه درخت تشبیه کنیم که شاخه‌ها در بستر آن می‌رویند. واقعاً چگالی کلمه کلیدی اصلی باید چقدر باشد؟ یک سؤال قدیمی که علی‌رغم قدمت، هنوز هم جواب مشخصی ندارد.

با بازبینی محتوا می‌تونی کارایی سایتت رو بهبود بدی و محتوای جدیدتری که به نیاز کاربران می‌خوره رو جایگزین کنی. ریدایرکت‌های 302 به موتورهای جستجو می‌گن که یه انتقال موقتیه و صفحه اصلی قراره به زودی برگرده. مشکل اینجاست که اگه به‌اشتباه از 302 استفاده کنی، گوگل ممکنه محتوای اصلی صفحه رو همچنان رتبه‌بندی کنه و به ریدایرکت توجه نکنه. برای همین باید مطمئن شی که هر جا قراره تغییر دائمی باشه، از ریدایرکت 301 استفاده کنی. عمق خزیدن سایت یا Crawl Depth به تعداد کلیک‌هایی که موتورهای جستجو مثل گوگل باید انجام بدن تا به یه صفحه خاص از سایتت برسن اشاره داره. به‌عبارت دیگه، هر چقدر یه صفحه از صفحه اصلی سایتت دورتر باشه و برای رسیدن بهش نیاز به چندین کلیک باشه، احتمال اینکه به‌خوبی توسط موتورهای جستجو دیده و ایندکس بشه، کمتره.

برای این‌که تمام نکات مربط به URL سایت را بدانید، مقالۀ «نکات مهم برای بهینه سازی URL سایت» را بخوانید. خود محتوایی که شما در سایت منتشر میکنید، چه محتوای یک مقاله آموزشی باشد و چه محتوای صفحه محصول و خدمات، باید کاملا بهینه شود. کال تو اکشن (Call To Action) یا ترغیب به اقدام از مهم‌ترین فاکتورهای چک لیست سئو محتواست که حتما باید به آن توجه کنید. مثلا شما باید با نوشتن یک جمله ترغیب کننده کاربران را وادار کنید روی یک لینک کلیک کنند. در نوشتن مقاله سئو بیس، اینکه چند بار از کلیدواژه‌های کانونی و فرعی استفاده کنیم، یک بحث و اینکه چطور آن‌ها را در بدنه متن توزیع کنیم، بحثی دیگر است. توزیع کلمات کلیدی در متن، باید دارای تناسب و یکنواختی نسبی باشد.

سایت‌هایی که اطلاعات خود را در Google My Business به‌روز نگه نمی‌دارند، ممکن است از رقبا عقب بمانند. علاوه بر این، جستجوهای صوتی محلی (Voice Local Search) رو به افزایش است، به این معنا که کاربران با جملاتی مثل “کافه نزدیک من” یا “بهترین مکان برای خرید لباس در تهران” به دنبال اطلاعات هستند. در نتیجه، بهینه‌سازی محتوای محلی (Local Content) و استفاده از عبارات مکالمه‌ای در سئو محلی اهمیت بالایی دارد. کسب‌وکارهایی که از نظرات مشتریان، نقشه گوگل و بهینه‌سازی موبایل استفاده کنند، شانس بیشتری برای دیده شدن در جستجوهای محلی خواهند داشت. گوگل در سال‌های اخیر به سمت جستجوی چندوجهی (Multisearch) حرکت کرده است، به این معنی که کاربران می‌توانند همزمان از متن، تصویر و صدا برای یافتن پاسخ‌های خود استفاده کنند.

تمامی این مطالب از تجربیات شخصی ما در نوین و سایت‌های معتبر خارجی جمع‌آوری شده‌اند و قطعا به کار شما می‌آیند؛ پس با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. پس اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی می‌تواند شما را پیدا کند یا اصلاً از وجود وبسایت شما مطلع شود. در حقیقت شما ۸ هزار مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بوده‌اند را از دست داده‌اید. پیشنهاد می‌کنم همین حالا یا بعد از مطالعۀ این مقاله چک‌لیست سئو که در پایان برای شما گذاشته‌ایم را دانلود کنید و اگر امکانش بود پرینت بگیرید. با این چک‌لیست می‌توانید به صورت منظم کارهای سئوی سایتتان را انجام دهید و پس از پایان هر بخش آن را علامت بزنید. یکی از فاکتورهایی که تعیین میکند صفحات شما در نتایج جستجو چه رتبه ای داشته باشد، CTR یا نرخ کلیک است و منظور از CTR تعداد افرادی است که بعد از دیدن سایت شما در نتایج گوگل روی آن کلیک میکنند.

علاوه بر این، در دنیای دیجیتال منابع بسیاری برای پرت کردن حواس کاربران وجود دارد و رقابت هم بسیار بالاست. به همین دلیل، شما باید بلافاصله توجه خواننده را جلب کنید و او را متقاعد کنید که به خواندن ادامه دهد. اگر احساس می‌کنید که قادر به انجام این کار نیستید، شاید شرکت در دوره‌های تولید محتوا یا برون سپاری محتوا گزینه‌های مناسب‌تر باشند. برخی از عوامل مانند 1- بک‌لینک‌های بی‌کیفیت و مخرب 2- محتوای کپی یا بی‌ارزش 3- ساختار نادرست لینک‌دهی 4- استفاده از دامنه‌های کم‌اعتبار باعث افزایش اسپم اسکور می‌شوند. اگر چند صفحه برای یک کلمه کلیدی بهینه شده، همه را به غیر از یکی، از حالت بهینه خارج کنید.

تحلیل سایت‌های رقبا می‌تواند کلمات کلیدی موفق آنها را شناسایی کرده و از استراتژی‌های آنها بهره ببرید. این کار به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت رقبا را بشناسید و استراتژی بهتری برای خودتان تدوین کنید. لینک‌های شکسته می‌توانند تجربه کاربری را خراب کنند و بر رتبه‌بندی سایت تأثیر منفی بگذارند. برای ایجاد سایت‌مپ، می‌توانید از یک ابزار تولید سایت‌ مپ XML استفاده کنید یا اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، ممکنه به صورت خودکار تولید شود. پس از ایجاد، سایت‌مپ خود رو به گوگل سرچ کنسول و بینگ وبمستر تولز ارسال کنید.

البته اگر مقاله شما شرایط لازم در قرار گرفتن در لینک های اول گوگل را داشته باشد. نکته ای که این جا حائز اهمیت است، انتخاب صحیح کلمات کلیدی یا کلید واژه ها است. لازم است شما قبل از اینکه شروع به نوشتن مقاله سئو شده بکنید، کلید واژه آن را انتخاب کنید. با استفاده از ابزار های تحقیق کلمه کلیدی یا با استفاده از خود سرپ های گوگل ین کار امکان پذیر خواهد بود. جایگذاری عبارات کلیدی همزمان با تولید کردن محتوا، ممکن است کمی سخت به نظر برسد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری